مجله دانش

موضوعات متنوع

مجله دانش

موضوعات متنوع

یوهان ولفگانگ گوته



یوهان ولفگانگ گوته



یوهان ولفگانگ فون گوته (به آلمانی: Johann Wolfgang von Goethe) (متولد: ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت ؛ درگذشت: ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار) شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق ، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به شمار می‌رود.


زندگی

پدر گوته، یوهان کاسپار گوته (۱۷۱۰-۱۷۸۲) همراه با خانواده‌اش در یک خانه بزرگ در فرانکفورت زندگی می‌کرد، که آن زمان قسمتی از امپراتوری مقدس روم بود. مادر گوته نیز کاترینا الیزابت گوته (تِکستور سابق) از خانواده‌های سرشناس فرانکفورتی بود.

یوهان ولفگانگ در کنار پدرش و معلم خصوصی‌اش بسیاری از معلومات را ، از جمله زبان‌های لاتین، یونانی ، فرانسوی ، انگلیسی و عبری فرا گرفت.

او بین سالهای ۱۷۶۵-۱۷۶۸ در لایپزیگ به تحصیل حقوق پرداخت و در آنجا به اشعار کریستین فورشتگوت گلرت علاقه پیدا کرد. پس از سال ۱۷۶۸ ، گوته به زادگاه‌اش بازگشت و مدتی نیز در دارمشتات بود.

گوته پس از اینکه تعدادی از آثار بزرگش را به پایان رساند، سال ۱۷۷۵ به وایمار رفت و در آن‌جا بین سال‌های ۱۷۷۶-۱۷۸۶ (یعنی حدود ۱۰ سال) وزیر حکومت شد. سپس او تا سال ۱۷۸۸ به ایتالیا رفت و در آنجا به تحصیل هنر و مجسمه‌سازی باستانی پرداخت. او خود را از جمله با کارهای میکل آنژ و رافائل مشغول کرد.

سال ۱۷۸۸، گوته به وایمار بازگشت و تقریباً باقی عمرش را در آن‌جا گذرانید، هرچند که زندگی او در آن‌جا با جنگ‌های ناپلئونی روبه‌رو شد. گوته در وایمار به تحصیل زبان‌های فارسی و عربی و همچنین قرآن پرداخت و شیفته اشعار حافظ شد.

پس از مرگ همسر گوته کریستیان سال ۱۸۱۶ ، خود او نیز پس از ۶ سال بر اثر عفونت ریوی در شهر وایمار درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. گفته می‌شود آخرین گفتهٔ شاعر پیش از مرگش ، نور بیشتر (آلمانی: Mehr Licht) بود.

آثار:

مهم‌ترین آثار گوته عبارت هستند از:

ورتر

فاوست

اگمونت

نغمه‌های رومی

دیوان غربی-شرقی (تقدیم به حافظ شیرازی)

سفرنامه ایتالیا

تئوری رنگ‌ها (علوم طبیعی)





منبع: ویکی پدیا


نظرات 2 + ارسال نظر
مریم و سعید و سروش چهارشنبه 24 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:00 ب.ظ http://saghf.blogsky.com

فردا ششمین سالگرد اولین دوستت دارم گفتن من به مریم است ! در این ۶ سال این وبلاگ هم مثل عشقمان همواره پابرجا بوده است و بیش از ۲۱۱۰۰۰ تپش عاشقانه ی همراه ما را شمارنده ی وبلاگ گواهی می دهد! همه تان را دوست دارم !

راستی مسافر عزیزی داشتیم که برای مدت دیگری از ما دور شد! خدا حفظش کند! دز ضمن مطالبی از سوتیهای وزیر علوم زاهدی ) و همچنین راجع به نماز جمعه این هفته به امامت هاشمی را در ادامه مطالب آورده ام که خواندنیست !

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:15 ب.ظ

درود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد